0
09103042505

خلاصه سازی اطلاعات ۳۰ شیت در یک شیت

آدرس دهی سه بعدی

در بعضی از موارد مخصوصا برای افرادی که کار حسابداری یا برنامه ریزی انجام میدهند تعداد شیتهای اکسل افزایش میابد و میخواهند یک سلول خاص (مثلا سلول E2) را در تمامی شیتها جمع کنند، بدین منظور میتوان از آدرس دهی سه بعدی استفاده نمود.

در حالت خوش بینانه فایل اکسل ما شامل پنج شیت است که چهار شیت اول آن ببیانگر اطلاعات فصلی با اسامی Bahar، Tabestan، Paiez و Zemestan هستند (در حالی که در عموم مواقع هر فایل اکسل بیان گر یک ماه و هر شیت بیان گر یک روز از آن ماه است و تعداد شیتها در این حالت برابر با ۳۰ شیت خواهد شد) و درامد حاصله در هر فصل در  شیت مربوط به آن فصل ثبت شده باشد و درآمد کل هر فصل در سلول E2 آن شیت محاسبه شده باشد و بخواهیم سلول E2 در تمامی این شیتها را در سلول D3 از شیت پنجم به اسم FINAL محاسبه نماییم.

درحالت مبتدی، از آدرس دهی بین شیتها استفاده میشود و از فرمول ذیل درون سلول D3 استفاده میشود.

=Bahar!E2+ Tabestan!E2+ Paiez!E2+ Zemestan!E2

 

در این مثال شاید کار دشواری نباشد ولی در حالتی که فایل اکسل شامل ۳۰ شیت باشد، نوشتن فرمول به صورت فوق بسیار سخت و ناامید کننده خواهد بود، مخصوصا اگر بخواهیم به دفعات آن را تغییر دهیم.

اما در حالت پیشرفته از فرمول نویسی سه بعدی استفاده میکنیم.همانطور که علامت “:” در آدرس دهی درون شیت به معنی تا است و عبارت E2:E10 به معنی سلول E2 تا E10 میباشد، در آدرس دهی سه بعدی میتوان از این علامت به منظور آدرس دهی بین چند شیت استفاده نمود به گونه ای که عبارت Bahar:Zemestan به معنی شیت بهار و شیت زمستان و تمامی شیتهایی که بین این دو شیت قرار دارند می‌باشد، لذا عبارت

=SUM(Bahar:Zemestan!E2)

به معنی آن است که سلول E2 در شیت Bahar و Zemstan و هر شیت دیگری که بین این دو شیت قرار دارند جمع شوند. لذا به جای تابع قبلی به سادگی میتوان از تابع فوق استفاده نمود.

در حالات مشابه به منظور جمع کردن ستوی E در تمامی شیتها، میتوان از تابع ذیل استفاده نمود.

=SUM(Bahar:Zemestan!E:E)

 

گامهای آدرس دهی سه بعدی

در زمانی که اسم شیتها به صورت فارسی ثبت شده باشد یا از فاصله در اسم شیت ها استفاده شده باشد، نوشتن فرمول فوق کمی دشوار میشود، لذا در این حالات کافیه چهارگام زیر را اننجام دهیم.

 

  1. بر روی سلولی که میخواهیم تابع را محاسبه نماییم رفته و عبارت =SUM( را وارد نموده.
  2. سپس بر روی اولین شیت (شیت Bahar) کلیک کرده تا در قسمت فرمول بار فرمول به صورت =SUM(Bahar! نمایش داده شود.
  3. بدون آن که بر روی سلولی کلیک کنید دکمه Shift از صفحه کلید را نگه داشته و بر روی آخرین شیت (شیت Zemestan) کلیک نموده تا فرمول در فرمول بار به صورت =SUM(Bahar:Zemestan! نمایش داده شود.
  4. با رها کردن کلید شیف بر روی سلول E2 کلیک کرده تا فرمول به صورت =SUM(Bahar:Zemestan!E2 در بیاید و در نهایت با بستن پرانتز و زدن اینتر فرمول تکمیل میگردد.
دیدگاه کاربران
  • اردشیر 22 ژانویه 2021

    سلام.ممون بابت مطلب مفیدتون
    چطور میتوانیم در مثال شیت ماهیانه جمع چند شیت را داشته باشیم مثلا جمع شیت اول تادهم یا جمع شیت دهم تا بیستم که این محدوده توسط کاربر مشخص شود و ..

    • امید معتمدی 27 ژانویه 2021

      سلام
      در جایی که شمارنده را تعریف کردید عدد for i to j مقادیر I و j را تغییر دهید

  • ali 23 آگوست 2018

    عالی بود
    دمت گرم

    • امید معتمدی 23 آگوست 2018

      خواهش میکنم

  • amir 10 مه 2017

    خیلی جالب بود . ممنون

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.