خانه / فرمول نویسی / جست و جو بر اساس دو ستون در اکسل (برطرف کردن محدودیت تابع Vlookup)

جست و جو بر اساس دو ستون در اکسل (برطرف کردن محدودیت تابع Vlookup)

تابع Vlookup همواره بر اساس یک ستون جست و جو را انجام می دهد در حالی که بعضا نیاز به جست و جو بر اساس دو ستون داریم.

در جدول ذیل اطلاعات مربوط به پرسنل در جدول سمت راست وجود دارد و می خواهیم اطلاعات تاریخ تولد را از جدول سمت چپ به جدول سمت راست فراخوانی کنیم.

از آنجایی که افراد با نام یا نام خانوادگی مشترک در لیست فعلی وجود دارد، نمی توان بر اساس یک ستون جست و جو را انجام دهیم و باید ستون نام و نام خانوادگی را مشترک جست و جو کرد.

 

روش جست و جو بر اساس دو ستون در اکسل

همانطور که از صورت مسئله مشخص است، به منظور حل این مسئله باید از توابع جست و جو استفاده نمود ولی مشکل اصلی آن است که در جدول جست و جو (جدول سمت چپ) ستونهای نام و نام خانوادگی دارای رکوردهای تکراری می باشد و باید عمل جست و جو بر روی ترکیب این دو ستون صورت پذیرد.

به منظور حل این مسئله میتوان از ستون کمکی استفاده نمود به گونه ای که در سلول K2 با قبت فرمول ذیل و اعمال آ« برای کل محدوده ان ستون، ستون نام و نام خانوادگی را در جدول دوم ایجاد نماییم..

=H2&” “&I2

سپس بر اساس ستون جدید (ستون نام و نام خانوادگی) عمل جست و جو را با استفاده از تابع INDEX و MATCH و به صورت فرمول ذیل برای سلول C2 می توان قسمت تاریخ تولد هر پرسنل را مقابل آن نمایش داد..

=INDEX($J$2:$J$8,MATCH(B2,$K$2:$K$8,0))

با اعمال این فرمول برای کل محدوده C2 تا C8، نتیجه به صورت شکل ذیل حاصل خواهد شد.

 

در روش فوق با استفاده از یک ستون کمکی به حل مسئله پرداخته شده است، در صورتی که می توانستیم به صورت مستقیم و بدون استفاد از ستون کمکی و با استفاده از فرمول نویسی آرایه ای این مسئله را حل نمود. بدین منظور کافی است فرمول ذیل را درونسلول C2 وارد نمود و بعد از نگه داشتن کلیدهای Ctrl و Shift کلید Enter را زده تا فرمول به صورت آرایه ای تعریف شود.

=INDEX($J$2:$J$8,MATCH(B2,$H$2:$H$8&” “&$I$2:$I$8,0))

با اعمال این فرمول برای کل سلولهای محدوده C2 تا C8 نتیجه به صورت شکل ذیل حاصل خواهد شد.

 

درباره‌ی امید معتمدی

محقق، مدرس، نویسنده و مشاور در حوزه تحلیل داده

۲ نظر

  1. جمشید رستمی

    سلام جناب معتمدی
    من کتاب “از رسم نمودار تا طراحی داشبورد در اکسل ۲۰۱۶” شما را اینترنتی خریداری کرده ام و میخواهم شروع کنم ولی مثالهای ذکر شده در کتاب را یکجا در این سایت پیدا نمیکنم . اصلا” قسمتی به نام این کتاب در سایت موجود نیست که فایلها را دانلود کنم . لطفا” راهنمایی بفرمایید. اگر امکانش هست خودتان زحمت بکشید و برایم ایمیل نمایید . خیلی بهتر بود که مثالهای ذکر شده بصورت cd همراه کتاب عرضه میشد .
    متشکر از زحمات شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.