خانه / دستورات اکسل / مثال کاربردی توابع / ایجاد فرمت استاندرد تاریخ شمسی در اکسل

ایجاد فرمت استاندرد تاریخ شمسی در اکسل

با وجود آن که انجام عمده محاسبات در اکسل در حالت تاریخ شمسی مشکلات خاص خود را دارد، در صورت استفاده از فرمت استاندارد تاریخ (سال چهار رقم، ماه دو رقم و روز دورقم) بسیاری از مشکلات برطرف می شود.

از این رو در این پست به نحوه ایجاد فرمت استاندرد تاریخ شمسی پرداخته شده است.

در جدول ذیل، اطلاعات مربوط به تاریخ شمسی در سه ستون مجزای سال، ماه و روز قرار گرفته است، با استفاده از توابع اکسل می خواهیم اطلاعات موجود در سه ستون را به صورت تاریخ شمسی استاندارد در یک ستون بیاوریم.

 

روش ایجاد فرمت استاندرد تاریخ شمسی

به منظور به هم وصل کردن اطلعات ستونهای سال، ماه و روز میتوان از توابعی همچون CONCATENATE، CONCAT , ، و TEXTJOIN استفاده کرد که در صورت استفاده از تابعی مانند TEXTJOIN به صورت ذیل، در سلول D2 و اعمال آن برای کلیه اعداد آن ستون، نتیجه به صورت ذیل حاصل خواهد شد.

=TEXTJOIN(“/”,TRUE,A2:C2)

 

همانطور که در مثال فوق، ملاحظه میشود در سلولهایی که عدد ماه یا روز تک رقمی می باشد، در نتیجه نهایی نیز همان تک رقم مشاهده می شود در حالی که ما برای راحت تر شدن سایر محاسبات نیاز به نمایش دو رقمی کلیه اعداد ستون ماه و روز داریم. لذا این روش مناسب نمی باشد.

از طرف دیگر میتوان این مشکل را با استفاده از تابع IF به صورت ذیل حل نمود. (این تابع به صورت کامل در بخش بعدی کتاب آموزش داده خواهد شد)

=A2&”/”&IF(B2<10,”0″&B2,B2)&”/”&IF(C2<10,”0″&C2,C2)

که در صورت اعمال این فرمول برای کلیه سلولهای ستون D نتیجه به صورت ذیل حاصل می شود.

 

با وجود آن که با استفاده از تابع IF توانستیم این مسئله را حل کنیم، اما روش راحت تر استفاده از تابع TEXT به صورت ذیل برای سلول D2 می باشد.

=A2&”/”&TEXT(B2,”00″)&”/”&TEXT(C2,”00″)

در صورت اعمال این فرمول برای کلیه سلولهای آن محدوده، نتیجه به صورت ذیل حاصل می شود.

در واقع در این فرمول عبارت TEXT(B2,”۰”) به معنی آن است که مقدار خروجی باید دو رقمی باشد، حال اگر مقدار ثبت شده درون سلول B2 خود دو رقمی باشد، همان نمایش داده خواهد شد، در غیر این صورت مقدار صفر به ابتدای آن اضافه می شود.

درباره‌ی امید معتمدی

محقق، مدرس، نویسنده و مشاور در حوزه تحلیل داده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.