خانه / هوش تجاری / پاور کوئری / تعریف رکورد در پاورکوئری

تعریف رکورد در پاورکوئری

رکوردها در پاورکوئری عبارت‌اند از مجموعه از داده‌ها که هر یک عنوان مشخص دارند و برای هر عنوان تنها یک مقدار را می‌توان ثبت نمود. برای سادگی می‌توان رکورد را معادل با یک ردیف از جدول در نظر گرفت. نحوه تعریف رکورد بسیار ساده است و کافی است در بین [ ] ابتدا عنوان (هدر) مدنظر را آورده و بعد از عنوان با قرارداد علامت مساوی مقدار عنوان را وارد نمود. به‌صورت فرمول ذیل.

=[A=123,B=81,C=”XYZ”]

 

در رکوردها می‌توان مقدار یک فیلد را بر اساس فیلد‌های دیگر به دست آورد. لذا با استفاده از رکوردها می‌توان محاسبات پیشرفته را در چند مرحله با تعریف متغیرها انجام داد.

= [A=5,B=A+3,C=A+B]

در هنگام تعریف رکورد، هر یک از فیلدهای رکورد می‌تواند یک مقدار، لیست، رکورد دیگر یا جدول باشد. مانند فرمول ذیل که در آن فیلد A برابر با یک مقدار بوده و فیلد B و D برابر با لیست می‌باشند و فیلد C خودش برابر با یک رکورد دیگر است.

= [A=5,B={1..3},C=[A=1,B=3],D={2}]

 

همان‌طور که پیش‌تر توضیح داده شد، رکوردها را می‌توان مشابه با یک ردیف از جداول در نظر گرفت، لذا با آوردن نام جدول و به دنبال آن شماره ردیف مدنظر درون { }، نتیجه برابر با یک رکورد است که عنوان فیلدها در آن همان عنوان ستون‌ها در جدول است و مقدار فیلدها برابر با مقادیر هر ستون در ردیف آدرس‌دهی شده است.

برای مثال اگر جدول TableA را به‌صورت ذیل در نظر بگیریم.

Product Price Material
W11 ۱۰۰ Metal
S06 ۷۵ Wood
R08 ۱۲۵ Glass

مقدار فرمول TableA{0} برابر با رکورد ذیل بوده

[Product=”W11”,Price=100,Material=”Metal”]

و مقدار فرمول TableA{2} برابر با رکورد ذیل است.

[Product=”R08”,Price=125,Material=”Glass”]

با توجه به ماهیت رکوردها، در پاورکوئری امکان انجام عملیات ریاضی (جمع، ضرب، تقسیم و تفریق) با استفاده از عملگرها وجود ندارد ولی با استفاده از علامت & می‌توان دو رکورد را با یکدیگر ترکیب نمود.

در این حالت اگر دو رکورد دارای فیلدهای یکسانی باشند، مقدار آن فیلد در آخرین رکورد به‌عنوان نتیجه آن فیلد نمایش داده می‌شود و فیلدهای متفاوت در کنار یکدیگر نمایش داده خواهند شد.

در شکل ذیل نتیجه ترکیب دو رکورد آورده شده است.

= [A=5,B=3]&[A=2,C=4]

 

علاوه بر عملیات ترکیب کردن رکوردها، توابع متفاوتی در پاورکوئری وجود دارد که کار با رکوردها در پاورکوئری را راحت‌تر می‌کنند. این توابع عبارت‌اند از:

درباره‌ی امید معتمدی

محقق، مدرس، نویسنده و مشاور در حوزه تحلیل داده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.