خانه / دستورات اکسل / Data Validation / محدود کردن کاربر به ورود متن با کاراکتر خاص

محدود کردن کاربر به ورود متن با کاراکتر خاص

به منظور محدود کردن کاربر به ورود متن با کاراکتر خاص می توان از ابزار Data Validation  استفاده نمود.

برای مثال اگر بخواهیم محدودیتی ایجاد نماییم که تنها مقادیری که با حرف M شروع میشوند از کاربر پذیرفته شود. باید بمراحل ذیل را انجام داد.(صرف نظر از تعداد کاراکتر وارد شده)

۱-   سلولهای زیر ستون کد پرسنلی را انتخاب کرده و از تب Data دستور Data Validation را برگزیده، سپس مشابه شکل ذیل، حالت Allow را بر روی Custom قرار داده.

۲-   همانطور که در شکل فوق ملاحظه میشود، سلول فعال در این حالت، سلول B3 می باشد، لذا به منظور اعمال محدودیت در این مجدوده، میتوان از فرمول ذیل استفاده نمو.(شکل ذیل)

=Left(B3,1)=”M”

این فرمول به صورت شرطی تعریف شده است که سمت راست علامت مساوی مقدار “M” می باشد و سمت چپ آن برابر با Left(B3,1)  است که به محض ورود داده توسط کاربر محاسبه میشود و مقدار آن برابر با اولین کاراکتروارد شده در سلول B3 توسط کاربر است است. مقدار این فرمول در حالتی  برابر با True خواهد بود که سمت چپ و راست مساوی با یکدیگر برابر با شد و به عبارت دیگر تعداد اولین کاراکتر وارد شده توسط کاربر در سلول B3 برابر با حرف “M” باشد و در سایر حالات مقدار این فرمول برابر با False است.

۳-   بعد از انجام گام فوق، در صورت ورود مقادیری که با حرف M شروع میشوند مانند  M18، M124321، Mnsd، M4519، M، توسط کاربر، مقادیر وارد شده پذیرفته خواهد شد و در صورت ورود مقداری مانند n2ew، مقدار وارد شده، از کاربر پذیرفته نخواهد شد.

* تابع Left

درباره‌ی امید معتمدی

محقق، مدرس، نویسنده و مشاور در حوزه تحلیل داده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.