خانه / دستورات اکسل / Data Validation / جلوگیری از ورود عدد زوج یا فرد با استفاده از Data Validation

جلوگیری از ورود عدد زوج یا فرد با استفاده از Data Validation

به منظور مدیریت ورود داده در اکسل، میتوان از دستور Data Validation استفاده نمود. در این پست آموزش جلوگیری از ورود عدد زوج یا فرد با استفاده از Data Validation توضیح داده خواهد شد.

تولید کننده دستگیره در را در نظر بگیرید که تمامی محصولات آن به صورت جفت بوده باشد و بسته بندی آن به صورت دو تایی است و به تمامی مصرف کنندگان خود اعلام کرده باشد سفارشات ارائه شده باید جفت (یک عدد زوج) باشد. این فروشگاه به منظور دریافت سفارشات فرم ذیل را در اکسل تهیه کرده است و میخواهد در ستون تعداد سفارشات محدودیتی اعمال نماید که کاربر نتواند عدد فرد وارد نماید.

جلوگیری از ورود عدد زوج یا فرد با استفاده از Data Validation

به منظور جلوگیری از ورود عدد زوج یا فرد با استفاده از Data Validation کافی است مراحل ذیل را انجام داد.

۱-   سلولهای زیر ستون تعداد سفارش را انتخاب کرده و از تب Data دستور Data Validation را برگزیده، سپس مشابه شکل ذیل، حالت Allow را بر روی Custom قرار داده.

۲-   همانطور که در شکل فوق ملاحظه میشود، سلول فعال در این حالت، سلول D3 است، لذا به منظور اعمال محدودیت ورود فقط عدد زوج، در این مجدوده، میتوان از فرمول

=ISEVEN(D3)

استفاده نمود.(شکل ذیل)

این فرمول از یک بخش تشکیل شده است و مقدار وارد شده در سلول D3 را دریافت میکند، در صورتی که مقدار وارد شده در این سلول، یک عدد زوج باشد، مقدار فرمول برابر با True بوده و در سایر شرایط مقدار آن برابر با False است.

۳-   بعد از انجام گام های فوق، در صورت ورود عدد زوج مانند ۸، ۲۲، ۱۶ در ستون تعداد سفارش، مقادیر وارد شده پذیرفته خواهد شد و در صورت ورود عدد فرد در آن ستون، مانند ۱۱، مقدار وارد شده، از کاربر پذیرفته نخواهد شد.(مانند شکل ذیل)

* ـابع IsEVEN یک عدد را به عنوان ورودی دریافت می کند و در صورتی که عدد وارد شده زوج باشد، حاصل تابع برابر با True می باشد و در حالتی که عدد وارد شده فرد باشد، حاصل تابع برابر با False خواهد بود.

درباره‌ی امید معتمدی

محقق، مدرس، نویسنده و مشاور در حوزه تحلیل داده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.