خانه / دسته‌بندی نشده / ترکیب شرطها در Data Validation

ترکیب شرطها در Data Validation

در دو مثال قبل به بررس اعمال محدودیت بر روی ستون کد پرسنلی پرداخته شد، به گونه ای که در مثال اول محدودیت تعداد کاراکتر بر روی کدهای پرسنلی اعمال شد و در مثال دوم، محدودیت کاراکتر اول (که حتما با M شروع شود)، در این مثال میخواهیم به ترکیب دو حالت قبل بپردازیم به گونه ای که تنها کدهای پرسنلی چهار کاراکتری که با حرف M آغاز میشوند از کاربر پذیرفته شود و سایر مقادیر از کاربر پذیرفته نشود. بدین منظور کافی است مراحل ذیل را انجام داد.

۱-   سلولهای زیر ستون کد پرسنلی را انتخاب کرده و از تب Data دستور Data Validation را برگزیده، سپس مشابه شکل ذیل، حالت Allow را بر روی Custom قرار داده.

۲-   همانطور که در شکل فوق ملاحظه میشود، سلول فعال در این حالت، سلول B3 می باشد، لذا به منظور اعمال محدودیت در این مجدوده، میتوان از فرمول ذیل استفاده نمو.(شکل ذیل)

=And(Len(B3)=4,Left(B3,1)=”M”)

این فرمول با استفاده از تابع And تعریف شده است که در آن دو شرط مجزا به صورتهای

Len(B3)=4

Left(B3,1)=”M”

تعریف شده است. حاصل این تابع زمانی برابر با True می باشد که حاصل شرط اول True  باشد (به عبارت دیگر تعداد کاراکترهای وارد شده برابر با چهار کاراکتر باشد) و حاصل شرط دوم نیز True باشد (به عبارت دیگر کاراکتر اول وارد شده، برابر با حرف “M” باشد) و در سایر حالات مقدار آن برابر با False است.

۳-   بعد از انجام گام فوق، در صورت ورود مقادیری چهار کاراکتری که با حرف M شروع میشوند مانند  M123، M761، MN11 توسط کاربر، مقادیر وارد شده پذیرفته خواهد شد و در صورت ورود مقداری مانند M1، ۱۲M4، مقدار وارد شده، از کاربر پذیرفته نخواهد شد.

* تابع And به عنوان تابع شرطی، بیش از یک شرط را به عنوان ورودی دریافت میکند و در صورتی که کلیه شرطها برقرار باشند (حاصل تمامی شرط ها برابر با TRUE باشد)، حاصل این تابع نیز True خواهد بود و در سایر شرایط، حاصل این تابع برابر با False می باشد.

درباره‌ی امید معتمدی

محقق، مدرس، نویسنده و مشاور در حوزه تحلیل داده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.