خانه / دستورات اکسل / Data Validation / محدود کردن کاربر به ورود عدد مضرب ۱۰ در اکسل

محدود کردن کاربر به ورود عدد مضرب ۱۰ در اکسل

به منظور محدود کردن کاربر به ورود عدد مضرب ۱۰ در اکسل میتوان از ابزار Data Validation به صورت ذیل استفاده نمود.

محدود کردن کاربر به ورود عدد مضرب ۱۰ در اکسل

فرض کنیم بسته بندی دستگیره های در و پنجره به صورت ۱۰ تایی باشد و میزان سفارش ارائه شده از سوی مشتری می بایست، مضربی از ۱۰ باشد. لذا به منظور جلوگیری از ورود سایر اعداد در این ستون می بایست گامهای ذیل را تکرار نمود.

۱-   سلولهای زیر ستون تعداد سفارش را انتخاب کرده و از تب Data دستور Data Validation را برگزیده، سپس مشابه شکل ذیل، حالت Allow را بر روی Custom قرار داده.

۲-   همانطور که در شکل فوق ملاحظه میشود، سلول فعال در این حالت، سلول D3 است، لذا به منظور اعمال محدودیت ورود اعداد مضرب ۱۰ ، در این مجدوده، میتوان از فرمول

=Mod(D3,10)=0

یا فرمول

=D3/10=INT(D3/10)

استفاده نمود.(شکل ذیل)

 

این فرمول از دو بخش تشکیل شده است که سمت چپ آن برابر با Mod(D3,10) بوده و حاصل آن برابر با باقیمانده تقسیم عدد وارد شده در سلول D3 بر ۱۰ می باشد که مقدار آن برای اعداد مضرب ۱۰ برابر با ۰ است و برای سایر اعداد برابر با عددی بین ۱ تا ۹٫

حال اگر عدد وارد شده توسط کاربر در سلول D3 مضربی از ۱۰ باشد، مقدار عبارت سمت چپ مساوی برابر با صفر است که با مقدار سمت راست مساوی یکسان بوده و این منتج به نتیجه True برای کل فرمول میشود. در سایر حالات، مقدار سمت چپ مساوی عددی غیر از صفر خواهد بود که با مقدار سمت راست مساوی متفاوت است و باعث میشود حاصل فرمول برابر با False شود.

 

۳-   بعد از انجام گام های فوق، در صورت ورود عدد مضرب مانند ۱۲۰، ۵۵۰، ۱۰ در ستون تعداد سفارش، مقادیر وارد شده پذیرفته خواهد شد و در صورت ورود عدد فرد در آن ستون، مانند ۱۱۱، مقدار وارد شده، از کاربر پذیرفته نخواهد شد.(مانند شکل ذیل)

 

 

WWW.Excelengineer.ir/mod

درباره‌ی امید معتمدی

محقق، مدرس، نویسنده و مشاور در حوزه تحلیل داده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.