خانه / دستورات اکسل / مثال کاربردی توابع / محاسبه درصد تغییر درآمد نسبت به سال گذشته در اکسل

محاسبه درصد تغییر درآمد نسبت به سال گذشته در اکسل

محاسبه درصد تغییر درآمد نسبت به سال گذشته در اکسل به راحتی با استفاده از عملگرهای اکسل قابل انجام است که در این پست به توضیح آن پرداخته شده است.

 

درآمد یک شرکت در سالهای متفاوت مطابق با جدول ذیل جمع آوری شده است. می خواهیم با استفاده از توابع اکسل، درصد تغییر درآمد نسبت به سال گذشته را برای تمام ردیف ها محاسبه نماییم.

 

محاسبه درصد تغییر درآمد نسبت به سال گذشته

از آنجایی که سال پایه در این مسئله، ستا ۱۳۹۰ می باشد، نمیتوان درصد تغییر درآمد را برای آن سال محاسبه نمود (به علت آنکه اطلاعات سال ۱۳۸۹ در درسترس نمی باشد) لذا به منظور محاسبه درصد تغییر درآمد برای سال ۱۳۹۱، نسبت به سال گذشته، کافی است فرمول ذیل را درون سلول C3 ثبت نماییم.

-(B3-B2)/B2

با اعمال این فرمول برای سلولهای ستون C مقدار درصد تغییر درآمد هرسال نسبت به سال قبل محاسبه می شود و به منظور تبدیل فرمت آن به درصد، تنها کافی است آن ستون را انتخاب نموده و از تب Home قسمت Number حالت Percentage را انتخاب نمود. تا نتیجه مشابه شکل ذیل محاسبه شود.

 

درباره‌ی امید معتمدی

محقق، مدرس، نویسنده و مشاور در حوزه تحلیل داده

یک نظر

  1. الهه دانشیان

    سلام درکتاب آموزش جامع توابع دراکسل ۲۰۱۹ درصفحات ۴۰ و۴۱ دو فرمول متفاوت برای محاسبه درصد تغییر درآمد لحاظ شده درصفحه ۴۰ درآمد هر سال از درآمد سال گذشته کسر وبر درآمد همان سال تقسیم شده درحالی که درصفحه ۴۱ درآمد هر سال از درآمد سال گذشته کسر وبر درآمد سال گذشته تقسیم شده است کدام صحیح است ؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.