خانه / هوش تجاری / پاور کوئری / گروه بندی داده ها در پاورکوئری

گروه بندی داده ها در پاورکوئری

گروه بندی داده ها در پاورکوئری یکی از قویترین ابزارهای پاورکوئری می باشد که با استفاده از آن میتوان دادههای یک جدول را به صورت خلاصه ارائه نمود.

 

برای مثال فرض کنیم اطلاعات یک فروشگاه به صورت شکل ذیل درون اکسل نگهداری شده اند.

 

و می‌خواهیم میزان محصول فروخته‌شده به هر استان را به دست آوریم.

 

بدین منظور، کافی است داده ها را درون اکسل انتخاب کرده و از تب Insert دستور Table را برگزیده تا داده ها به جدول تبدیل شوند، سپس از تب Data قسمت Get & Transform (در اکسل ۲۰۱۶ به بعد) گزینه From Table را برگزید تا داده ها در پاورکوئری فراخوانی شوند.

 

بعد از فراخوانی داده‌ها درون ویرایشگر پاورکوئری، ستون “استان” را انتخاب نموده و از تب Home بر روی دستور Group کلیک کرده تا پنجره این دستور باز شود. سپس مشابه با شکل ذیل در قسمت New Column Name، عبارت “تعداد محصول فروخته‌شده” را به‌عنوان نام ستون جدید وارد نموده و در قسمت Operation، حالت Sum را انتخاب کرده و در قسمت Column، ستون “تعداد” را برگزیده

 

 

 

ثبت ورودی‌های دستور Group به‌صورت شکل فوق بیانگر آن است که به ازای هر استان، جمع تعداد فروخته‌شده در ستونی به‌عنوان “تعداد محصول فروخته‌شده” نمایش داده شود. با تائید این پنجره، نتایج گروه‌بندی مطابق با شکل ذیل حاصل خواهد شد.

 

در ادامه مسئله قبل اگر بخواهیم علاوه بر تعداد محصول فروخته‌شده، درآمn حاصله از فروش به هر استان نیز محاسبه شود، باید از محدوده فهرست دستورات اعمال‌شده، دستور Grouped Row را انتخاب نمود و بر روی علامت چرخ‌دنده کنار این دستور، کلیک کرد تا پنجره ویرایش این دستور مجدداً مشاهده شود. (با انتخاب هر دستور از محدوده فهرست دستورات اعمال‌شده و کلیک کردن بر روی علامت چرخ‌دنده مقابل آن دستور، می‌توان آن را اصلاح نمود.)

 

به‌منظور اضافه کردن ستون “درآمد کل” به این دستور، کافی است حالت آن را از Basic به Advanced تغییر داده (در قسمت بالایی پنجره دستور Group) تا حالت پیشرفته این دستور به‌صورت شکل ذیل نمایش داده شود.

 

 

 

در این پنجره با کلیک کردن بر روی Add Agregation، محلی برای تعریف ستون “درآمد کل” به‌عنوان ستون جدید ایجاد می‌شود. در این قسمت کافی است مطابق با شکلذیل در قسمت New Column Name، عبارت “درآمد کل” را به‌عنوان نام ستون جدید وارد نموده و در قسمت Operation، حالت Sum را انتخاب نموده و در قسمت Column، ستون “درآمد” را انتخاب نموده.

 

 

 

 

 

با تائید کردن این پنجره ، نتیجه مطابق با شکل ذیل حاصل می‌شود که در آن تعداد محصول فروخته‌شده و درآمد حاصله به تفکیک هر استان ارائه‌شده است.

 

 

 

درباره‌ی امید معتمدی

محقق، مدرس، نویسنده و مشاور در حوزه تحلیل داده

۲ نظر

  1. باسلام واحترام
    اگر بخوایم بزرگترین های یک ستون رو جداکنه و ستونهای مربوط به همون ردیف بزرگترین رو هم بیاره به طوریکه نه در گروه بندی مسئله ای ایجادکنه و نه روی اطلاعات آنها تغییری اعمال بشه چه کار باید کرد؟

    • امید معتمدی

      تابعmax برای جدا کردن بزرگترین مقدار و تابع vlookup برای آوردن مقادیر سایر ستونها استفاده خواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.